Audyty językowe
Audyt językowy pozwala dokonać szczegółowej oceny umiejętności językowych oraz wyznacza poziom zaawansowania znajomości języka obcego u pracowników firmy lub instytucji.
Po co audyt językowy
Wyniki przeprowadzonego audytu językowego mają zastosowanie w różnych dziedzinach funkcjonowania firmy czy instytucji, takich jak:
- rekrutacja nowych pracowników
- określanie poziomu zaawansowania przed przystąpieniem do szkoleń językowych
- oceniania efektywności szkoleń językowych, w których uczestniczą pracownicy poprzez co najmniej dwukrotne badanie znajomości języka w trakcie szkolenia
- określenie niezbędnego czasu, w jakim każda badana osoba może osiągnąć oczekiwane ogólne lub specjalistyczne umiejętności językowe.
Cele audytu
Jego celem jest dostarczenie informacji o znajomości języka angielskiego lub niemieckiego każdej badanej osoby w zakresie czterech sprawności językowych:
- rozumienia języka mówionego
- czytania ze zrozumieniem różnorodnych tekstów
- swobodnego i poprawnego wypowiadania się na piśmie z uwzględnieniem właściwych struktur gramatyczno-leksykalnych
- swobodnego i poprawnego ustnego wypowiadania i komunikowania się w języku obcym.
Audyt językowy przeprowadzany jest przez wykwalifikowanych i doświadczonych nauczycieli.
Audyt w praktyce
Audyt językowy składa się z 2 części:
- pisemnej – autorski test badający znajomość gramatyki, leksyki i umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz wypowiedzi pisemnej
- ustnej – autorski zestaw standardowych zadań komunikacyjnych, diagnozujących umiejętności wypowiadania i komunikowania się.
Raport z audytu
Rezultaty audytu językowego przedstawiane są w postaci raportu, opisującego ogólne kompetencje poszczególnych osób w skali oceny opracowanej na podstawie Common European Framework of Reference – przyjętego przez Radę Europy uniwersalnego europejskiego systemu poziomów znajomości języków. Do skali dołączone zostają opisy umiejętności językowych odpowiadające poszczególnym poziomom zaawansowania.